vitamine-T-logo

les 13 – Zoektocht naar een nieuwe baan

De kogel is door de kerk. Je hebt die knoop doorgehakt om nu toch ook eens eindelijk daad bij het woord te voegen. Maar wat nu?

Geen nood. In deze les maak ik je wegwijs in de wereld van het solliciteren. Je vindt in deze les ook extra documenten zoals een checklist voor je cv inclusief tips, tips voor je motivatiebrief en het sollicitatiegesprek. Daarnaast vind je ook een voorbeeldbrief en voorbeeld cv.

Het begint allemaal met je personal brand. Wat maakt jou uniek?

Personal branding

Personal branding is eigenlijk niets anders dan jezelf neerzetten als een merk. Weet wat je uniek maakt en wat jou onderscheidt van anderen. De essentie van jouw persoon vinden en dit uitdragen, dat is de kern.

Je hebt op dit moment inzicht in je talenten (module 1) en wat je wil (module 2). Dit maakt dat je een voorsprong hebt op menigeen.

In mijn functie als HR adviseur heb ik ontelbaar vaak werving en selectiegesprekken gevoerd. Een van de standaard vragen was altijd of kandidaat zijn (of haar) drie meest ontwikkelde punten kon benoemen. De praktijk wees uit dat veel mensen hier niet of nauwelijks over hebben nagedacht.

Door dit goed en helder voor ogen te hebben, kom je niet alleen goed voorbereid, maar ook krachtig en zelfverzekerd over. Je kunt het bovendien niet fout hebben.

Het abc van personal branding
Als je weet wie je bent en wat je wil, dan is het vervolgens tijd om ermee aan de slag te gaan. Je dient jezelf in de markt te zetten. Maar hoe doe je dat? Hou bij het ontdekken en vaststellen van je eigen merk het abc van personal branding in je achterhoofd:
– Anders
– Betrouwbaar
– Congruent

Anders
Je wilt zichtbaar zijn tussen alle andere sollicitanten. Zorg dat je opvalt. Echter, het moet wel passen bij je personal brand. Overdrijf dus niet.

In het verleden heb ik een sollicitant gehad voor een marketingfunctie. Zij heeft haar motivatie en cv persoonlijk afgegeven met daarbij een koektrommel inclusief bedrijfslogo met daarin heerlijke brownies. Zij is opgevallen door iets anders te doen dan de rest. En ja, ze is aangenomen. Een goed begin is het halve werk.

Je kunt ook een eigen website maken waarin je de nadruk legt op je authenticiteit en unieke talenten. Probeer recruiters een gevoel mee te geven. Een gevoel bij wie je bent en waar jij voor staat. Het gevoel dat ze jou moeten hebben voor de openstaande functie. 

Betrouwbaar
Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Dit is iets wat ik mijn kinderen ook probeer mee te geven. Mensen moeten op je kunnen bouwen en in je kunnen vertrouwen.

Congruent
Alle onderdelen van jouw merk moeten congruent zijn, ze moeten met elkaar overeenstemmen. Te denken valt hierbij aan je taalgebruik of je kledingstijl, maar ook aan wat je uitdraagt. Het zou raar zijn als de HEMA ineens merken van een ander zou gaan verkopen.

In het werkboek staan opdrachten die je kunnen helpen om je personal brand te beschrijven. Maar voordat je daar straks mee aan de slag gaat, vraag ik je nu om jezelf eens te ‘googlen’. Wat vind je allemaal terug over jezelf en sluit dit aan bij wat je wilt uitdragen? Zo nee, je kunt google vragen om bepaalde bestanden te verwijderen. Hier kun je dit speciaal formulier voor gebruiken.

Je personal brand gaan we vervolgens inzetten bij het zoeken naar een nieuwe baan.

Jouw droombaan

Als je je personal brand in kaart hebt en je weet wat je graag wilt, dan is de volgende stap dat je op zoek gaat naar jouw droomfunctie.

In het kader van ‘practice what you preach’ heb ik me deze les laten ondersteunen door twee professionals. Een specialist op het gebied van recruitment met veel ervaring op het gebied van netwerken en een specialist op het gebied van de zoektocht naar een baan door middel van het gebruik van social media.

Het zoeken naar vacatures
Het begint allemaal met het zoeken naar een passende vacature. Waar begin je? Welke media kun je inzetten? Wat is de rol van je netwerk? Hier krijg je deze les meer duidelijkheid op.

Het belangrijkste is natuurlijk om een functie en werkomgeving te zoeken dat aansluit bij je talenten. Blijf wel dicht bij jezelf.  Als je twijfelt over een functie, dan moet je er niet op solliciteren. Ergens roept het dus weerstand op.

Er zijn tal van plaatsen waar je op zoek kunt naar vacatures. In deze les behandelen we de drie grootste. Dit zijn:
1. vacaturebanken
2. social media zoals Facebook en Twitter
3. je eigen netwerk

1. De vacaturebanken
Er zijn duizenden vacatures en jij moet daar jouw droombaan in zien te vinden. Bij een vacaturebank kun je vacatures zoeken, je cv achterlaten en je abonneren op een e-mailservice, zodat je een bericht krijgt zodra er een interessante vacature is bijgekomen.

In deze les is een overzicht toegevoegd waarop je veel diverse vacaturebanken kunt vinden. Ook staan daar de namen van vacaturesites die zoeken binnen miljoenen banen uit duizenden vacaturesites, kranten, advertenties en websites van organisaties.

2. Social media
Tegenwoordig niet meer weg te denken in de wereld van het solliciteren. Sociale media zijn bijzonder geschikt om interessante bedrijven in de gaten te houden en om op de hoogte te blijven van de nieuwste vacatures en bedrijven kunnen jou ook in de gaten houden.

Wanneer het om solliciteren gaat, kunnen sociale media je maken of breken. De verschillende sociale-mediaplatformen hebben daarbij allemaal een eigen gebruiksaanwijzing. Hoe laat je sociale media voor jou werken bij het zoeken naar een baan? Hier vind je tips voor het gebruik van Twitter. In deze video krijg je tips en adviezen van Fiona Stoop met betrekking tot het gebruik van Twitter.

Sander Oord, Marketing Specialist, heeft zijn baan gevonden via Twitter. Hij vertelt je hoe je Twitter kunt inzetten om een baan te vinden. 

Vervolgens vertelt Sander je ook nog even kort hoe je vacatures kunt zoeken met behulp van Facebook. 

 

3. Jouw persoonlijke netwerk
In dit programma schaar ik ook LinkedIn onder het kopje netwerk. In dit document lees je hoe je optimaal gebruik kunt maken van je LinkedIn-profiel.

Je netwerk speelt een grotere rol dan je waarschijnlijk denkt. En met netwerk bedoel ik echt alle mensen die je kent. Van schoolpleinmoeders tot aan je fitnessvrienden. De meeste vacatures worden via via ingevuld. Vaak hebben managers geen tijd voor een langdurige sollicitatieprocedure en vragen eerst aan de medewerkers of zij een geschikte kandidaat kennen. Vaak kennen bedrijven een incentive-regeling. Dit betekent dat de medewerker een bonus krijgt als hij of zij een nieuwe medewerker heeft aangedragen. Camille van Teeseling, Managing Partner bij Step2Go, vertelt je hoe je je netwerk voor je kunt laten werken bij het zoeken naar een baan.

Solliciteren

Je hebt die ideale vacature gevonden en nu ga je solliciteren. Je hebt tegenwoordig diverse manieren om jezelf onder de aandacht te brengen. Dit varieert van het maken van een video en persoonlijke website tot de traditionele sollicitatiebrief met cv. Het maken van bijvoorbeeld een video moet geen doel op zich zijn. Dit moet je passen en is ook niet voor alle functies geschikt. Kijk hier eens ter inspiratie. Je ziet dat er tegenwoordig diverse manieren zijn om jezelf in de kijker te spelen.

Als je bijvoorbeeld behoorlijk verlegen bent, is het wellicht niet zo’n goed idee om een video op te nemen. In een video probeer je jezelf te verkopen en dat lukt natuurlijk minder goed als je je ongemakkelijk voelt.

De meest voorkomende manier van solliciteren blijft nog steeds de sollicitatiebrief met het cv. Dit kun je ook op diverse manieren doen. Nogmaals: het moet wel bij jou als persoon passen en bij de functie waarop je solliciteert.

Ik geef je eerst wat tips met betrekking tot je cv en daarna komt je motivatiebrief aan de bod.

Het cv
Het cv geeft een overzicht van (voor de functie waar men naar solliciteert relevante) opleidingen, werkervaring en nevenactiviteiten. Het cv is een afspiegeling van de opsteller. De verschillende onderdelen van het cv worden in omgekeerd chronologische volgorde weergegeven. Met andere woorden, de meest recente opleiding of werkervaring staat bovenaan.

Bij deze les vind je een checklist om te kijken of het alle informatie bevat waaraan een cv moet voldoen. Ik heb ook een voorbeeld cv toegevoegd.

De motivatiebrief
Een cv wordt gemiddeld 8,8 seconden bekeken, enig idee hoeveel er dan aan je motivatiebrief wordt besteed? De motivatiebrief is een van de manieren om jezelf ‘verkopen’. Dit doe je niet alleen door de belangrijkste punten uit je cv aan te stippen en toe te lichten, maar ook juist de dingen die niet benoemd staan in je cv.

Daarbij krijgt je toekomstig werkgever meteen een indruk van hoe jij een zakelijke brief schrijft. Je kunt je toekomstige werkgever laten zien dat jij weet hoe je een goede brief schrijft. Het toont aan dat je talent hebt om een (sollicitatie)brief te schrijven en het weerspiegelt jouw kwaliteiten om duidelijk en effectief te communiceren. Alle reden dus ook hier ook echt de tijd voor te nemen.

Allereerst moet de opbouw van je sollicitatiebrief aan een aantal algemeen geldende regels voor een zakelijke brief voldoen. In de voorbeeldbrief die in deze les is toegevoegd vind je een dergelijke opbouw. Er zijn verschillende geluiden over de layout van een brief en dan bedoel ik met name de adressen bovenaan. In mijn voorbeeld heb ik de ’traditionele’ brief als uitgangspunt genomen.

Het gesprek

De voorbereiding
Het is misschien een open deur, maar bereid je goed voor op je gesprek. Toch wordt dit vaak niet gedaan.

Bezoek voorafgaand aan het gesprek de site van de organisatie en zorg dat je feilloos kunt vertellen waar de organisatie zich mee bezig houdt. Stel dat zij zich bezighouden met talentontwikkeling 😉 dan kun je hier alvast wat meer informatie over zoeken. Wat speelt er op dat gebied, wat zijn de nieuwe trends? Je laat op die manier zien dat je gemotiveerd en geïnteresseerd bent en net dat stapje extra wilt zetten. Als er onduidelijkheden zijn, schrijf ze op en stel ze tijdens het gesprek.

Het is sowieso goed om op voorhand al wat vragen op te schrijven. Je kunt bijvoorbeeld vragen:
– hoe het team eruit ziet,
– hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet,
– welke talenten het belangrijkst zijn om succesvol te zijn in de functie,
– wat het vervolg is van de procedure.

Misschien ken je iemand bij de betreffende organisatie. Ga eens na wat zijn ervaringen zijn of kijk eens op google of je reviews kunt vinden.

Bereid je ook goed voor op de standaard vragen die je krijgt. Te denken valt hierbij aan:
– benoem drie positieve eigenschappen en drie ontwikkelpunten,
– wat trekt je aan in deze functie/organisatie?
– waarom zouden we jou aan moeten nemen?

Maar bereid je ook voor op vragen die je helemaal niet verwacht. Dit is om te testen hoe snel je uit het veld geslagen bent. Deze vragen kunnen erg variëren. Je kunt hier dus geen antwoord op voorbereiden, maar ik wil je alleen maar aangeven dat deze vragen voor kunnen komen. Ik heb wel eens een sollicitatiegesprek gevoerd samen met de directeur. Zij vroeg de kandidaat uit het niets: ‘vertel mij eens jouw beste mop’. De kandidaat stond met zijn mond vol tanden.

Vaak gebruiken recruiters de STAR-methode. Dit staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Gedrag uit het recente verleden is de beste voorspeller van toekomstig gedrag. Dat is de kern van de STAR-methode. Het komt erop neer dat je voorbeelden geeft van feitelijk (werk)gedrag dat te maken heeft met het functieprofiel. Daarmee toon je aan dat je de functie waarop je solliciteert, goed zou kunnen vervullen.

Het gesprek zelf
Wist je dat je gesprekspartner in de eerste 90 seconden al bepaald heeft of hij jou wel of niet aan gaat nemen? Het selectiegesprek is vaak alleen nog maar om ondersteunende argumenten te zoeken. In de bijlage vind je tips voor het sollicitatiegesprek.

Wat ik je tot slot nog wil meegeven is dat je aandacht moet besteden aan je lichaamstaal. Je lichaamstaal is een manier van hoe je lichaam met je brein communiceert. Lichaamstaal is van invloed op hoe anderen jou zien, maar het kan ook veranderen hoe jij jezelf ziet. Sociaal psycholoog Amy Cuddy heeft hier TEDtalk over gegeven die je zeker even moet kijken.

En je weet het: je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken.