vitamine-T-logo

les 12 – Blijven waar je bent

Als je tot de conclusie bent gekomen dat het werk wat je doet en de organisatie waarin je dat doet bij je past, dan hoef je geen andere baan te zoeken. Toch heb je besloten om dit programma aan te kopen, dus ergens knaagt er iets. Je voelt je onrustig en hebt misschien last van stress.

Wat is stress? Het Van Dale woordenboek geeft de volgende definitie:

Stress (de; m) 
aanhoudende geestelijke druk; spanning

Maar waar komt deze onrust of stress nu vandaan? En nog belangrijker…hoe kom je er vanaf? Bij dit laatste staan we deze les stil.

Karaktereigenschappen

Hoe komt het nu dat de een meer last heeft van stress dan de ander? Dat heeft alles te maken met de karaktereigenschappen die je hebt. Niet iedereen heeft dezelfde karaktereigenschappen en niet iedereen heeft last van stress. De eigenschappen die je kwetsbaarder maken voor stress zijn onder andere:

  • perfectionisme
  • ambitie
  • competitie
  • prestatiegericht
  • moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen
  • grote betrokkenheid in het gezin of werk

Deze eigenschappen zijn dus voor een deel bepaald door je karakter. Maar kunnen voor een groot deel ook bepaald worden door ervaringen en vaardigheden. Dit is goed nieuws want dat betekent dat je er dus zelf iets aan kunt gaan doen om je draagkracht te verbeteren.

Gelukkig zijn er tegenwoordig een aantal effectieve manieren om stress te verminderen of in ieder geval beter hanteerbaar te maken. Veel mensen in mijn omgeving doen aan yoga. 

Yoga

Yoga gaat over bewustwording, zien en voelen wie je werkelijk bent, in je volledige mens-zijn. Zowel fysiek, mentaal, emotioneel als spiritueel. Het zorgt ervoor dat je lichaam en geest in balans worden gebracht.

Het beoefenen van yoga heeft vele voordelen. Door middel van yoga kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je lichaam en geest in verbinding gebracht worden. Hierdoor bereik je een optimale balans in je lichaam. Je voelt je goed, energiek en rustig. Doordat je goed in je vel zit, leer je beter relativeren. Je kunt beter nadenken.

In bijna iedere sportschool geven ze tegenwoordig yoga. Ook heb je centra alleen gericht op yoga. Je kunt ook via online abonnementen thuis aan yoga doen. Op internet vind je tal van filmpjes over yoga.

Mindfulness

Zelf heb ik meer ervaring met mindfulness. Het woord mindfulness kun je vertalen naar aandacht. Mindfulness is een aandachtstraining. Je traint jezelf door aandachtig in het hier en nu te leven. Dit doe je door middel van verschillende oefeningen. Het waarnemen en ervaren staan centraal.

Je richt je dan voornamelijk op wat zich in jezelf afspeelt: je gedachten, je gevoelens en lichamelijke sensaties. Je oefent met aandacht waar te nemen wat er is, hier en nu, zonder daarover te oordelen.

Neem even de tijd om naar het filmpje van Andy Puddicombe te kijken. Ik kan het zelf niet beter uitleggen. 

Ik merkte aan mezelf dat ik niet zo mindful was. Als ik met de auto ergens onderweg naar toe was, merkte ik dat ik er ‘ineens’ was zonder bewust de weg ernaartoe had meegekregen.
Of dat ik onder de douche stond en me ineens afvroeg of ik mezelf al gewassen had en het alsnog ging doen. Ik ben benieuwd hoe vaak ik mezelf tweemaal heb gewassen.

Automatische piloot

Veel dingen gaan op de automatische piloot. Het lijkt wel of je niet aanwezig bent in je eigen leven. Je bent met je lichaam ergens en met je hoofd ergens anders. Dit wegdwalen met je gedachten gebeurt vanzelf. Hier kies je niet bewust voor. Onze gedachten en ook emoties worden uitgelokt door onze dagelijkse ervaringen. Dus veel van onze keuzes en gedragingen vinden automatisch plaats. We zijn als het ware geprogrammeerd.

Over het algemeen hebben we een minimale invloed op ons eigen gedrag. Het is namelijk een onbewust proces. Dit onbewuste proces heeft vele benamingen zoals mindset, geconditioneerd gedrag of automatische piloot.

Hoe je emotioneel omgaat in een bepaalde situatie is vaak onbewust. Deze emotionele reacties gaan allemaal automatisch. Je kiest er niet voor om in bepaalde situaties meteen te ontploffen, maar het overkomt je als het ware.

Als je je patroon eenmaal herkent, dan kun je er ook bewust bij stil gaan staan en proberen aan te passen. Als je in een situatie van stress komt, probeer jezelf toe te staan wat je voelt zonder het weg te willen hebben of zonder het op te lossen. Probeer erbij te blijven. Hier kan een training mindfulness uitkomst bieden.

In gesprek gaan

In bovenstaande hebben we het gehad over hoe je je gedachten kunt aanpassen om zo minder stress te ervaren. Wat natuurlijk ook ontzettend belangrijk is, is om het bespreekbaar te maken. Misschien biedt je huidige functie veel meer ruimte om je talenten in te zetten dan je zelf denkt. Praat hier over met je leidinggevende. Dit kan een onderdeel van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan zijn. Wellicht kunnen jullie tot een passende oplossing komen door het takenpakket wat anders in te delen of juist uit te breiden. Stel: je vindt het ontzettend leuk om informatie over te brengen, maar dit komt in jouw functie weinig tot niet voor. Misschien kun jij dan degene zijn die de nieuwe medewerkers binnen het bedrijf inwerkt. Denk breder dan alleen jouw functie. Ook een opleiding volgen of doorstromen naar een andere functie binnen het bedrijf zouden tot de mogelijkheden kunnen behoren. 

Ga nu zelf aan de slag met wat tips en oefeningen.