vitamine-T-logo
goede voornemens

Waarom je goede voornemens vaak niet volhoudt.

Velen van ons maken aan het eind van het jaar goede voornemens voor het volgende jaar. Er zijn bepaalde dingen in je leven waar je niet tevreden over bent en 1 januari lijkt het magische moment om daar nu eens verandering in aan te brengen. Dit jaar gaat het je écht lukken, spreek je met jezelf af om eind januari/begin februari tot de conclusie te komen dat veel van deze goede voornemens alweer zijn gesneuveld.

Waarom is dat eigenlijk?

Als je een goed voornemen hebt, spreek je met jezelf af dat je het dit keer anders gaan DOEN. Je gaat dus ander gedrag laten zien om je goede voornemen vol te kunnen blijven houden. En toch lukt het je vaak niet.
Jij bent zelf degene die het grootste obstakel is. Jouw paradigma staat je in de weg. Een paradigma is een grote hoeveelheid aan gewoonte die je gedrag bepalen. Een gewoonte is een idee dat maar herhaald en herhaald wordt en wordt zo in je onderbewuste geprent. Je bent als het ware geprogrammeerd.

Het onbewuste stuurt ons gedrag en regelt ons leven. Ook al denk je dat je dit bewust doet. In feite wordt ons bewustzijn alleen maar op de hoogte gehouden van wat er zoal gaande is; echte invloed heeft het niet. Je begrijpt het al…veranderen is lastig.

Hoe worden we dan geprogrammeerd?

Als we worden geboren is ons brein open. We worden geprogrammeerd door o.a. onze omgeving. Dit gebeurt op 3 manieren:

  1. Verbale programmering: wat je hebt gehoord toen je jong was
  2. Modelleren: wat je hebt gezien toen je jong was
  3. Specifieke gebeurtenissen: wat je hebt meegemaakt toen je jong was.

Maar ook je eigen interpretatie speelt een rol. Stel je ben op zoek naar een andere baan, maar je wordt herhaaldelijk afgewezen. Het kan zo zijn dat je de situatie zelf in gaat kleuren door te denken dat je niet goed genoeg bent.

Goede voornemens wel volhouden

Om goede voornemens wel vol te houden, zul je je programmering moeten aanpassen, dan kun je makkelijker gedrag laten zien dat wel efficiënt en effectief is. Dit veranderen van je patronen heeft de nodige focus en discipline nodig. Het menselijk brein probeert onbewust zo zuinig mogelijk met energie om te gaan volgens onderzoekers van de Simon Fraser Universiteit. Ons brein is lui en streeft naar een minimaal energieverbruik. Ons brein leunt daarom zwaar op onbewuste en automatische processen in de oudere delen van onze hersenen (o.a. het reptielenbrein). Want die verbruiken minder energie omdat je dan niet hoeft na te denken, want nadenken kost energie.

Deze energie breng je vaak alleen maar op als de nood hoog genoeg is. Daarom kunnen sommige mensen op een dag a la minute stoppen met roken en anderen doen er maanden over. In veel gevallen kun je een goed voornemen wel even volhouden omdat je dan op je wilskracht gaat, maar als deze afneemt, nemen je patronen het weer over.

Tips om te beginnen

Op welke manier heb je de meeste kans je goede voornemens vol te houden:

* Begin op de eerste plaats met het beperken van het aantal goede voornemens.
* Visualiseer dagelijks hoe de situatie eruit ziet als je je gedrag hebt aangepast
* Maak een aantal affirmaties en herhaal deze dagelijks zo vaak je kunt
* Stel reminders in op je telefoon zodat je affirmaties oppoppen
* Probeer teleurstellingen om te buigen naar iets positiefs
* Zie iedere dag als een nieuw begin
* Kijk iedere dag hoe ver je al bent gekomen.
* Volhouden
* Volhouden
* en nog eens volhouden

Tot slot ben ik van mening dat iedere dag een goede dag is om te beginnen om (iets in) je leven te veranderen.

Om je te helpen je goede voornemens vol te houden, bied ik (alleen deze maand) mijn programma’s aan met een korting van maar liefst 50%. Jouw investering voor bijvoorbeeld mijn programma Inzicht in Jezelf is dan nog geen €125. Gebruik de code voornemens2018

Labels:, ,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Delen: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone